آخرین خبرها
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز:

۲۹۵ دستگاه اتوبوس خارج از رده در تبریز فعالیت می‌کنند/ قادر به جایگزین سازی نیستیم

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز گفت:۲۹۵ دستگاه از اتوبوس هایی که در دست بهره برداری هستند متاسفانه خارج از رده می باشند و طبق برنامه باید ۶۵ دستگاه را امسال جایگزین کنیم ولی به دلیل محدودیت مالی حتی قادر به جایگزین سازی ۶ دستگاه هم نیستیم.

به گزارش عصرآزادی به نقل از فارس، فرخ جلالی صبح امروز در هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورا در ارائه عملکرد سازمان اتوبوسرانی شهرداری تبریز اظهار داشت: از روزی که در شرکت واحد آغاز مسئولیت کرده‌ام، بیش از ۱۵۰ نفر در شرکت بازنشست شده‌اند و  یک هزار و ۸۶ نفر راننده در قالب شرکت در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در این شرکت  ۷۶۶ دستگاه اتوبوس در حال فعالیت است که ۲۸۵ دستگاه از آن خصوصی و مابقی دولتی است.

جلالی با بیان اینکه به طور متوسط ۶۵۰ هزار مسافر به طور روزانه جابه‌جا می‌شود، گفت: ۱۵ دستگاه از اتوبوس‌هایی که به دلیل مشکل فنی خارج از سرویس بودند با هزینه‌ای حدود ۳۰۰ میلیون تومان دوباره به خط بهره‌برداری باز گرداندیم.

 وی تصریح کرد: ۱۲۸ دستگاه اتوبوس از سال ۱۳۹۵ تا به امروز به بخش خصوصی واگذار شده است.

 مدیرعامل شرکت واحد و اتوبوسرانی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه این شرکت توان حمایت از بخش خصوصی را ندارد، عنوان کرد: این در حالی که اگر نقش بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی نبود، ماهانه بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه اضافی به شرکت واحد تحمیل می‌شد.
فرخ جلالی گفت: انتظار داریم اعتبارات لازم برای توسعه اتوبوسرانی در قالب بودجه سال آتی پیش بینی شود.

وی افزود: انتشار اوراق مشارکت روش دیگری است که با صدور مجوز آن از سوی شورای شهر می توانیم قدم بزرگی در میر نوسازی ناوگان حمل و نقل برداریم.

جلالی در حال حاضر ۳۳ دستگاه اتوبوس از سرویس خارج شده‌اند که برای تعمیر هر کدام از آنها ۳۰۰ میلیون هزینه مورد نیاز است.

غلامحسین مسعودی ریحان رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر ضمن تشکر از عوامل اجرایی این شرکت گفت: کار کردن با بیش از هفتصد دستگاه اتوبوس و یک هزار نفر راننده کار بسیار سنگینی است که آقای جلالی و همکارانشان به خوبی از پس آن بر آمده‌اند.

ریحان اضافه کرد: به عقیده‌ام میزان موفقیت شرکت واحد و سیستم اتوبوسرانی را از مردم سووال کنیم.

وی تاکید کرد: به عنوان شورای شهر، در ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد شهرداری توفیق نداشته‌ایم و چنین سیستمی باید ایجاد شود.

مصوبه شورای شهر در ارتباط با ساماندهی تبلیغات در بدنه اتوبوس‌ها به کجا انجامید؟

فرج قلیزاده، دبیر هیات رئیسه شورای شهر تبریز در ادامه افزود: عملکردی که  از سوی مدیرعامل شرکت واحد توضیح داده شد، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی سووال کرد:  مصوبه شورای شهر در ارتباط با ساماندهی تبلیغات در بدنه اتوبوس‌ها به کجا انجامید؟

قلیزاده ادامه داد: ایجاد قفسه کتاب در اتوبوس‌ها بر اساس مصوبه شورای شهر باید ایجاد می‌شد که تاکنون گویا این اتفاق نیفتاده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز درباره آلایندگی اتوبوس‌هایی که در دست بهره‌برداری است پرسیده و اضافه کرد: تا زمانی که مشکل اساسی سیستم را حل نکرده‌ایم، حتی تلاش‌های فراوان هم راه به جایی نخواهد برد از این رو اعتقاد دارم شهرداری باید مستقیما از تصدی‌گری در حوزه حمل و نقل کنار برود.

وی اظهار داشت: باید همت کنیم و از زیر بار  این تصدی‌گری خارج شویم تا سیاسگذاری و نظارت را به شکل مطلوب انجام دهیم.

 اتوبوس‌های در حال فعالیت فاقد معاینه فنی هستند

محرم محمد زاده دیگر عضو شورای شهر اظهار داشت: بسیاری از اتوبوس‌های در حال فعالیت فاقد معاینه فنی هستند و این برای سلامت مسافران بسیار خطرناک است.

محمدزاده ادامه داد: ایستگاه‌هایی که ایجاد شده است متاسفانه متناسب با آب و هوای تبریز نیست و عملا نمی‌تواند سرپناه مناسبی برای مسافران باشد.

وی از مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری تبریز سوال کرد: در ارتباط با قرارداد اخیر شهرداری با یک شرکت خصوصی برای خرید اتوبوس که با وجود پرداخت مبالغ هنگفت ظاهرا تاکنون هیچ اتوبوسی دریافت نشده نیز توضیح دهند.

 شهرک‌های اقماری تبریز، نیاز به توجه بیشتری از طرف سازمان اتوبوسرانی دارد

علی آجودان زاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به نوسانات شدید ارزی در کشور گفت: از دولت انتظار داریم با توجه به منابع مالی عظیمی که در نتیجه نوسانات ارز به وجود آمد، به حمایت از سیستم حمل و نقل عمومی بپردازد.

وی افزود: به نظر می‌رسد شهرک‌های اقماری تبریز، نیاز به توجه بیشتری از طرف سازمان اتوبوسرانی دارد.

برخی منافع شهرداری را به خطر می‌اندازند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به رویه غلطی در شورای چهارم گفت: عده‌ای از همکاران شورای شهر، به جای نمایندگی مردم، در نقش وکیل مدافع مدیران شهرداری ظاهر می‌شدند، از این رو به خودم تذکر می‌دهم که ما در وهله اول نماینده مردم تبریز هستیم.

فریدون بابایی اقدم افزود: بخش خصوصیِ همکارِ شرکت واحد به دلیل ارتباطی که با برخی نفرات در داخل شرکت واحد دارد، عملا در محاکم به نحوی ظاهر می‌شود که عملا منافع شهرداری را به خطر می‌اندازند.

 وی تاکید کرد: انتظار داریم نفراتی که در درون شرکت به این افراد خط می‌دهند، مشخص شده و علت این عمل آنها مشخص شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه حضور دکتر رحمانی در راس وزارت صنعت، پتانسیل بزرگی است  عنوان کرد: ما می توانیم از این موضوع برای حل مشکلات مربوط به خرید اتوبوس استفاده کنیم.

 بابایی‌اقدم اظهار داشت: روستاهای الحاقی به تبریز شراط لازم را برای بهره‌گیری از اتوبوس‌های واحد را دارند و انتظار داریم که شرکت واحد در این باره اقدامات لازم را انجام دهد.

عبداله تقی پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز خوشبختانه مشکلات زیادی از شرکت اتوبوسرانی، در دوره مدیریت فعلی به شکل ریشه‌ای حل شدند.

وی افزود: سیاست بخش خصوصی در مدیریت حمل و نقل باید از نو بررسی شود و تا جای ممکن  از تصدی گری شهرداری در این حوزه کاسته شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در شهرک‌های اقماری تبریز، اگر از پاره خط‌ها استفاده نکنیم، روز به روز بر گره‌های حمل و نقل افزوده خواهد شد.

وی عنوان کرد: انتظار داریم با همسان‌سازی رنگ اتوبوس‌ها، یک نوع هنجار بصری را در سامانه حمل و نقل به وجود بیاوریم.

سعید نیکو خصلت دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز گفت: به عنوان اعضای شورای شهر علاقه داریم که همه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما سوال اینجاست که آیا مجموعه شرکت واحد راضی به افزایش مسافر هستند یا به علت محدودیت‌های مورد اشاره چنین علاقه‌ای ندارد؟!

تمام رانندگان بخش خصوصی ، با مشارکت ۵۰ درصدی سهم دولت، بیمه هستند

فرخ جلالی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس رانی در پاسخ به سوالات مطروحه گفت: قفسه کتاب به صورت پایلوت در تعدادی از اتوبوس‌ها ایجاد شده است و امیدواریم این طرح را ادامه دهیم.

وی‌ادامه داد: در دوره حضور بنده، ۲ قرارداد برای خرید اتوبوس منعقد شده بود که به دلیل عدم توان شرکت‌ها برای تحویل، این قراردادها ابطال شدند.

جلالی اظهار داشت: تمام رانندگان بخش خصوصی ، با مشارکت ۵۰ درصدی سهم دولت، بیمه هستند و این برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ دیگر سووالات مطرح شده اضافه کرد: به غیر از ۶ دستگاه، همه اتوبوس‌ها معاینه فنی دارند اما خودراهای دودزا، استاندارد یورو دو دارند که تولید دود در آنها ناگزیر است.

جلالی در خصوص عدم تطابق سایبان‌های تبریز گفت: سایبان‌ها در ۱۷ نقطه تغییر یافته‌اند و در همه این ۱۷ ایستگاه، شرایط جوی تبریز به شکل کامل لحاظ شده است.

وی ایجاد پاره‌خط‌ها برای گسترش حمل و نقل، سیاست اصولی شرکت واحد عنوان کرد و تصریح کرد: همچنان این سیاست در دست پیگیری است.

فرخ جلالی اظهارداشت: استعلامات لازم برای ایجاد سیستم اتوبوسرانی در روستاهای الحاقی در دست انجام است و در صورت وجود شرایط لازم، به زودی خدمات دهی در این مناطق آغاز می‌شود.

وی افزود: اگر استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی موجب کاهش استفاده از خودروهای شخصی شود، با جان و دل آماده پذیرش مسافران هستیم.

نظرات: 0

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای *دار را پر کنید.